Friday, August 13, 2010

Lite av varje

Igår var en skön dag om än lite hektisk. Det var C´s sista jobbdag och han hade inte tänkt jobba så många timmar. Egentligen skulle han bara packa ihop sina grejer på jobbet och sedan åka hem med sina två flyttkartonger. Vi åkte tillsammans in till stan och jag passade på att träna på gymet medans han packade ihop sina grejer. Sedan åkte vi hem och lämnade av kartongerna. Jag hade sedan bokat en klipp och sling tid. Jag kände att det var lika bra att passa på då jag hade fått hem en kupong från min frissa här på 50 dollar. Men det ska trots allt bli skönt att få komma hem till Stockholm och min riktiga frisörska som jag under alla dessa år här har behållt hemma i Sverige. Jag tycker att min frissa klipper både bättre och mer noggrant som jag har i Stockholm. Den här gången tyckte jag också att slingorna blev lite väl blonda/blekta här. Men det brukar ju lägga sig något efter några dagar. Färger och toner är ju alltid mest intesivt första dagarna. Det är ändå lite märkligt att man inte går igenom färgerna bättre i detalj här innan man sätter igång. Det kan också vara att trots att vi bott här i fyra år så finns det vissa kommunikations problem som finns kvar eller att man tänker annorlunda. Men nu är jag iallafall klippt och slingad även om det kanske inte blev exakt så som jag hade tänkt/förväntat mig.

Efter frissan hade jag också en massage inbokad. Det blev dock nästan lite stressigt att hinna till massagen i tid. Att klippa och slinga sig här i Alabama tar alltid väldigt lååång tid och något jag glömmer emellanåt. Jag hade räknat med att det skulle ta 2.5 timmar men det räckte inte riktigt. Jag fick skynda på frissan på slutet för jag sa till henne att jag måste iväg till 14:30. Jag tror hon blev lite lack och sa något om att kunderna förväntar sig snabb service a la Mac Donalds. Hon fick tycka vad hon tycker. Dessutom undrade de på frissan varför jag kommer dit så sällan (jag klipper mig ca vart tredje eller fjärde månad, här brukar de vilja att man kommer vart sjätte vecka vare sig man har långt eller kort hår). Jag sa bara att jag hade haft fullt upp. Jag har liksom inte tid att springa där vart sjätte vecka och hålla på med klippningar och slingor som tar en hel halvdag för sjutton. I Sverige är det faktiskt lite mer effektivt då man också har en person som gör hela jobbet från början till slut och inte en som ska tvätta, en som ska föna, en som klipper och en annan som är allmän hantlangare osv. Slingorna hon gjorde igår blev egentligen allt för blonda för min smak men jag hoppas som sagt att det lägger sig om någon vecka. Jag hajjar till varje gång jag ser mig i spegeln just nu.

Vi har också blivit av med lite fler grejer. C sålde micron igår till samma kvinna som köpt lite av våra andra möbler. Vi gav också bort vattenkokaren, brödrosten och kaffebryggaren till henne som smågrejer på köpet. Hon ville också ha båda våra trasiga tv-apparater som gått då blixten slog ner i elurtagen. Hon kände någon som kanske kunde laga dem. Då vi ändå inte skulle ha med dem så fick hon dem mer än gärna så att vi blev av med dem. Idag har vi hunnit med att bli av med frysen. C satte ut den på Craig´s list igår kväll och nu är vi redan av med den. Craig´s list funkar toppen.

Idag har vi inga direkta planer mer än att gå igenom hemmet och fortsätta sortera och packa. Känns som sagt att det börjar bli mer och mer verkligt att vi inom kort ska lämna när fler och fler grejer packas ihop/sorteras bort/säljes. Det är ríktigt dåligt väder. När vi vaknade ösregnade det. Nu har det slutat men det är grått och trist ute. Inte för att det spelar någon större roll. När solen skiner är det ändå så varmt att man inte kan vara ute. Fördelen med gråväder är att det faktiskt inte blir lika varmt.

Det jag dock ser mest fram emot ikväll är att vi ska rensa ur frysen på de där halvtömda glasspaken som finns där. Det låter som en värdig avslutning på en lördag mitt i den Alabamska hettan på 40 grader med hög luftfuktighet. Även om vi sålde frysboxen så har vi ju den lilla frysen som är direkt ovan för kylen kvar.

4 comments:

Miss Marie said...

WOW! Nu är det verkligen på riktigt! Hur länge dröjer det innan ni flyttar hem nu, det kan inte vara länge? Måste kännas konstigt att behöva lämna Alabama, men ni har väl längtat så länge efter Sverige att det är värt det! :) Hoppas packningen går bra!

Marianne said...

Åh, lyckos er som bara har en vecka kvar! Men vad trist med datorn! TUR att du hade sparat bilderna på C:s dator också, det hade ju varit katastrof att bli av med dem.

Här är också hemskt varmt, 40 i dag igen.

Jag har också min frissa och min tandläkare i Stockholm, dem tänker jag behålla resten av livet, eller så länge det går. Frissan är i alla fall yngre än jag, så honom hoppas jag ha kvar : )

Kramar!

Desiree said...

Marie, ja det känns väldigt konstigt och fortfarande overkligt att flytta härifrån. Vi har ju trots allt bott här i fyra år. Flyget till Sverige går den 23 aug. Jepp inte långt kvar alls.
Kram!

Marianne, nu har jag kommit över det där med datorn helt. Gillar den nya jättemycket och har redan börjat jobba på boken igen. Det går rätt smidigt faktiskt. Du ska se att du snart kan flytta hem också. Du vet iallfall att det blir senast fram till slutet på året men visst är det jobbigt att inte kunna styra över sitt liv ett dugg utan bara sitta och vänta.
Kram!

Åsa i Memphis said...

Kul att det blev bra med datorn och bilderna. Jag var lite orolig där ettag... det där med håret är ju intressant, det är samma här borta - det kan ta en evighet men jag undrar ändå hur bra det blir klippt ;)

Jag har haftt turen att hitta en guldtandis. Hemma har jag bara haft en tandis hela livet... men nu hittade jag en ny här borta som är superbra. Han har dragit ut mina visdomständer och varit volontär i Irak och andra delar av världen och givit fattiga tandvård etc. En riktigt sån där underbar givare eller vad man ska säga. Han har en trygg tandsköterska också, som kan lugna mig inför varje utdragning ....

I vilket fall, lycka till med resandet och flytten och hoppas att det känns bra framåt dessa sista dagar i Bama. Det måste ju kännas lite enklare att flytta nu när ni båda är amrisar och kan komma tillbaka både för att hälsa på och om ni skulle komma på att ni vill jobba i usa igen! (ja, jag är lite avis - mitt gröna kort kommer ju inte funka så och det är ju minst 4 år tills jag kan ansöka om medborgarskap...)

Hoppas på att höra av mig med email snart. Ha det skönt nu i hettan. (här var det 42C idag - helt galet. Tredje veckan med temperaturer över 37C.... utan luftfuktigheten)